Avanti!:n kevätkauden 2017 ohjelma julkaistu – päätähtenä Karita Mattila!

Kamariorkesteri Avanti!:n kevään 2017 konserteissa kuullaan monipuolinen valikoima uutta ja klassista musiikkia sekä barokkimusiikin hittejä. Konserttikauden huipentaa Kevään lumous -konsertti, jonka päätähtenä loistaa dramaattinen sopraano Karita Mattila. Konsertin avaa Lauri Kilpiön uuden orkesteriteoksen kantaesitys.

Avanti!:n kevään ohjelmisto sisältää kolme konserttikokonaisuutta: Musica nova -festivaalin helmikuussa kruunaava konsertti György Ligetin hengessä, kiitetty Riitti-konsertti maaliskuussa Porvoon Tuomiokirkossa sekä toukokuun päättävä Kevään lumous -konsertti Musiikkitalossa.

 

KEVÄÄN LUMOUS 27.5.2017, Musiikkitalon konserttisali

Toukokuun viimeisenä lauantaina Helsingin Musiikkitalossa kuultavan Kevään lumous -konsertin solistina nähdään valovoimainen Karita Mattila. Mattila singahti kansainväliseen kuuluisuuteen voitettuaan Cardiffin laulukilpailut vuonna 1983, jolloin perustettiin myös kamariorkesteri Avanti!. Nyt näiden nousukauden musiikki-ilmiöiden tiet risteävät jälleen.

Pro Musica Säätiön tukemassa konsertissa kantaesitetään ikäpolvensa kiinnostavimpiin säveltäjiin lukeutuvan Lauri Kilpiön uusi orkesteriteos. Teos on Pro Musica Säätiön tilaus.

”Tulevan orkesterikappaleeni äänihahmot ovat lähinnä sointeja ja tekstuureita, jotka rakentuvat ajoittain säveltasottomista hälyäänistä. Teokseni ei kuitenkaan ole äänitaidetta, vaan motiivista musiikkia. Olen äärimmäisen iloinen Pro Musica Säätiön tilauksesta, joka mahdollistaa ison, vaativan ja hyvin innostavan sävellysprojektin toteuttamisen yhdessä Avanti!-orkesterin kanssa”, Kilpiö sanoo.

Konsertin avaa John Cagen säveltämä 4’33”, jota pidetään klassisena esimerkkinä epämusiikista tai käsitteellisestä musiikista. Kantaesitysteoksen jälkeen konsertti jatkuu valovoimaisen sopraanon Karita Mattilan esittämillä lauluilla, joissa soivat rakkauden monet sävyt: kaipuu, petollisuus, romantiikka ja onni. Ranskalaisen Henri Duparcin lauluista erottuu hienostunut kaiho ja aistillisuus. Sibelius ja Runeberg hehkuttavat nuorta rakkautta laulussa Flickan kom ifrån sin älsklings möte, jossa tyttö tulee petetyksi. Rydberg-laulussa På verandan vid havet jännittynyt hiljaisuus ilmaisee ikuisuudenkaipuuta, mutta Runeberg-laulussa Våren flyktar hastigt pelkkä kevään muisto kannustaa rakastamaan.

Parisuhdeonni kuultaa myös konsertin päättävästä Robert SchumanninKevät”-sinfoniasta, jossa vasta-avioitunut säveltäjä löytää vuodenajasta romanttisia enteitä.

Konsertin johtaa Olari Elts.

HUOM! Konsertin ohjelmaan on tullut muutoksia ja lisäyksiä. Tiedot on päivitetty 23.1. ja 12.4.

 

Kevätkausi alkaa György Ligetin hengessä

MUSICA NOVA: IN THE SPIRIT OF LIGETI 12.2.2017, Musiikkitalon Paavo-sali

Unkarilaissyntyisen avantgarde-säveltäjä György Ligetin musiikillinen perintö soi Avanti!:n kevätkauden avaavassa In the spirit of Ligeti -konsertissa 12. helmikuuta. Suurelle yleisölle Ligetin musiikki on tullut tutuksi erityisesti Stanley Kubrickinkulttielokuvista 2001: Avaruusseikkailu ja Eyes Wide Shut. Musica nova -festivaalin päätöskonsertissa György Ligetin vaikutus kuuluu hänen tärkeimpien oppilaidensa sekä poikansa sävellyksissä.

Lukas Ligetin teoksessa Curtain kohtaavat eurooppalaisen modernismin perintö ja afrikkalaiset rytmit. Kuvataiteista inspiroitunut teos tutkii melodisen ja harmonisen perustan päällä tapahtuvaa materiaalin “päälle maalaamista” ja pois pyyhkimistä animaatiotaiteilija William Kentdrigeen vertautuvalla tavalla. Pohjakankaana toimii jousikvartetti, jonka päälle Ligeti maalaa muodostaen jännitteen kvartetin ja laajemman ensemblen sointien välille.

Unsuk Chinin cosmigimmicksin viimeinen osa, Thall (naamio), on kunnianosoitus György Ligetille. Musiikillisena pantomiimina hahmottuvan osan keskiössä on kitara, joka soittaa muutamasta toistuvasta mikrosävelestä koostuvaa näennäismelodiaa. ”Melodia” muuntuu muiden instrumenttien harmonioiden mukaan kuin miimikon kasvojen ilme.

Myös Ligetin toisen tärkeän oppilaan, Benedict Masonin teos kumartaa oppi-isänsä suuntaan. Hinterstoissener traverse -teoksessa käytetään vain yhtä säveltä, g:tä. Äärimmäisen minimalistinen lähestymistapa mahdollistaa rytmin ja dynamiikan tarkan tutkimisen.

Konsertti on osa Musica nova Helsinki -festivaalin ohjelmaa ja sen johtaa Clement Power.

 

Kiitetty Riitti-konsertti kuullaan Porvoon Tuomiokirkossa

RIITTI 14.3.2017, Porvoon Tuomiokirkko

Ensimmäisen kerran huhtikuussa 2016 Helsingin Temppeliaukion kirkossa kuultu, ylistäviä arvioita kerännyt konserttitapaus Riitti saa jatkoa. Avanti! palaa kiitetyllä ohjelmallaan tunnelmalliseen Porvoon Tuomiokirkkoon 14. maaliskuuta. Kirkon tilaa ja akustiikkaa hyödyntävässä konsertissa yhdistyy uusi ja vanha musiikki.

Tunnetuista barokkiajan säveltäjistä kuullaan muun muassa Henry Purcellinhautajaismarssi The Queen’s Funeral March sekä säveltäjän elämäkertaelokuvasta Kaikki elämäni aamut tuttu Marin Marais’n Sonnerie de Ste-Geneviève du Mont de Paris.

Avanti!:n Riitti-konsertti hyödyntää nimensä mukaisesti rituaalia niin teosten kuin muotonsa osalta. Barokin juhlavuudesta 1900-luvun futuristisiin tunnelmiin ulottuva konsertti sisältää barokkimusiikin hittien lisäksi harvemmin kuultuja 1950-luvun nauhakappaleita. Konsertti huipentuu solisti Juho Laitisen tilaamaan Jukka Tiensuunsähkösellokonserttoon ”Tarinaoopperabaletti”.

”Uusi musiikki on minulle tärkeää. En tarkoita vain hiljattain sävellettyjä teoksia vaan sellaisia sointeja ylipäänsä, jotka havahduttavat uudenlaisiin esteettisiin, filosofisiin ja eettisiin kokemuksiin. Sävellystilaus on paitsi kulttuuripoliittinen teko myös työkalu, jonka avulla etsiä näitä havahtumisia”, Laitinen sanoo.

Konsertti on osa Taidetehtaan Klassikot -sarjaa ja sen johtaa Lauri Ahokas.